"Jag har aldrig sett
någon som tigger här"
Hela Sverige pratar om Sala i dag. SA har pratat med folk på stan, för att höra vad Salaborna själva tycker om tiggeriförbudet.
Relaterat
Mia Eriksson och Vivi Molin tycker att det är okej att det finns personer som tigger.
- Jag har aldrig sett någon som tigger här, men jag störs inte när jag ser någon tigga. Kanske borde polisen ägna sig åt bättre saker än det här, säger Vivi Molin.
Mia Eriksson håller med.
- Det tycker jag också. Jag har sett tiggare i Stockholm och jag tycker att de ska få tigga om de vill. Gör de det för sin egen skull är det okej, men kan man tro att det finns andra bakom är det helt fel, säger hon.
Precis som Vivi Molin och Mia Eriksson verkar det inte vara många som över huvud taget sett tiggare i Sala.
- Jag har inte sett någon tigga, så jag vet inte vad jag tycker om förbudet. Det kan väl inte vara så farligt om det handlar om att någon sitter och spelar, säger Carina Lennartsson.
Britt-Marie, som vill vara anonym, har inte heller sett några tiggare.
- Jag visste inte att det finns tiggeri här. Förbudet känns onödigt om det bara är dragspelarna som de är ute efter, säger hon.
Men alla håller inte med.
- Jag tycker att ett förbud är jättebra. Det är ju inte tiggarna som får pengarna, andra profiterar på dem, säger Berit Rönngren stockholmare med fritidshus i Runhällen.
- Det är väl helt okej med ett förbud. I Stockholm tiggs det hela tiden, säger Lars Lindfors från Bro, på tillfälligt besök i Sala.
Lennart Westling från Västerfärnebo tycker också att ett förbud är bra.
- Jag har inte sett tiggare här, men varför ska man tigga? undrar han.
- Det är bra om Sala gör det. Varför ska man stå och tigga när det finns hjälp att få på andra sätt, säger Agneta Westerberg.



























Senaste kommentarerna:
Skrivet 21 apr 2011 14:55 Andreas (Ej registrerad)
Om en person inget äger pga olika anledningar eller inte klarar vardagen och Kommuner inför förbud mot tiggeri.
Vad ska dessa personer göra då ? om de inte får någon hjälp någonstans ?
Ta livet av sig ? Hur ? Vart ? Det vore bra om samhället kunde hjälpa till hur man kan ta livet av sig, ex. fria läkemedel som avslutar detta jordelivet. Det finns många som har mycket och det finns många som har litet, men de som har litet eller inget får skylla sig själva.
Det anser alla politiska partier och allmänheten vad jag förstår.
Skrivet 21 apr 2011 15:42 Rudolf (Ej registrerad)
Jag blir så förbannad hur politiker som är välbärgade kan sitta och fatta sådant här beslut, de förstår inte verkligheten.
Dessa politiker har antagligen aldrig varit utan mat för en dag.
Kom ut i verkligheten eller vågar ni inte, är ni så okunniga att ni inte fattar någonting ?
Detta är verkligen skrämmande hur Sala går ut och försöker stifta en lag,
"förbud mot tiggeri" dessa politiker borde läsa på hur ett samhälle skall fungera.
Vad försöker de med detta visa ? att ingen fattigdom finns ?? eller ??
Skrivet 21 apr 2011 16:28 Storljusen (Ej registrerad)
Vad man vill komma åt är den organiserade människohandeln. Gammal tant med barn som tigger samtidigt som gubbarna sitter i en (sliten) mercedes ett kvarter bort. Vill du hjälpa folk som har det svårt, skänk en slant till lokala röda korset, kyrkan eller annan hjälporganisation.
Skrivet 21 apr 2011 16:37 Anders (Ej registrerad)
Det är väldigt naivt att tro att dessa tiggare vid dagens slut skramlar ihop sina kronor för att gå till ICA och köpa Skogaholmslimpa. Som Berit säger i artikeln är det mycket troligare att någon profiterar på dessa stackare. Det finns skyddsnät så det räcker i samhället, man kan få hjälp på annat sätt.
Skrivet 21 apr 2011 23:05 Anders E (Ej registrerad)
Innebär detta att trevliga musiker som ibland syns (alltför sällan enligt min mening) i Salas centrumkvarter inte får vara kvar och spela där? Många är det som gärna skänker en liten slant till dessa musiker och jag tycker definitivt inte att det är tiggeri som de håller på med då. De gör ju en prestation för att erhålla pengarna. De ger en trevlig och mysig stämning på Salas gator och torg. Kommer vi inte få se dessa längre så tycker jag att politikerna har fattat ett icke genomtänkt beslut! Tacksam för svar!
Skrivet 21 apr 2011 23:11 Matte (Ej registrerad)
Bra att någon vågar sticka ut hakan och säga ifrån! Det verkar konstigt att folk som är så fattiga att dom måste tigga ihop till brödfödan, ändå har haft ekonomiska medel att kunna transportera sig 250 mil genom europa för att komma hit. Har dom gått till fots eller kanske cyklat? Svenskar måste sluta vara så blåögda, allt är inte som det kan verka vid första anblick.......
Skrivet 22 apr 2011 00:11 Bo (Ej registrerad)
Anders: Som redan påpekats finns det redan lagar för detta. Denna lag löser ingenting förutom att kanske lägga "problemet" på någon annan. Den enda vettiga anledningen till att detta beslut togs måste vara grundat något i stil med: "vi ska inte se sådant där i Sala". För en Uppsala-bo har dagen varit sådär. Har fått mycket skit. Står verkligen vänstern bakom detta beslut kan fråga sig?
Att detta beslut är främlingfientligt verkar inte heller beträffa någon. Jesus, se er runt i världen!
Skrivet 22 apr 2011 01:29 M (Ej registrerad)
Att man stiftar en lag mot tiggeri kommer ju inte lösa några problem. Hade det inte varit bättre om man la mer tid på att lösa själva orsaken till tiggeriet istället? Om det nu ens fins något i Sala til att börja med...
Och vad har man tänkt att straffet ska vara? Böter... till en tiggare?
Skrivet 23 apr 2011 10:57 Jens (Ej registrerad)
Ett mycket bra beslut enligt min mening. Ett rikt och välbärgat land som Sverige har ett skyddsnät man hamnar i om man faller. Våra barn ska inte behöva se folk ligga på gatan med en burk och tigga pengar, året är 2011, inte 1950. Det finns ett socialkontor att besöka.
Det är även bevisat att stora delar av tiggerit gynnar organiserad brottslighet, det kan ni tänka på som gärna skänker pengar till dessa människor.